0

Współczesna wiedza pozwala nam stwierdzić, że codzienna dieta ma ogromny wpływ na nasze zdrowie. Pojęcie „zdrowa dieta” oznacza dobrze zbilansowany sposób żywienia, opierający się na produktach naturalnych, niskoprzetworzonych i obfitujący we wszystkie niezbędne składniki odżywcze, takie jak: witaminy, minerały, dobrej jakości białko, błonnik, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe oraz antyoksydanty.

Zdrowe odżywianie stanowi podstawę zachowania organizmu w dobrej kondycji. Przedstawiamy kilka uniwersalnych zasad, które pozwolą na poprawę nawyków żywieniowych. Wdrażane systematycznie zmienią Waszą dietę na naprawdę zdrową!

1)    Jedz śniadanie

Jak mawiają dietetycy: śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Nie bez powodu! Jedząc pełnowartościowe śniadanie zapewnisz sobie poranny zastrzyk pozytywnej energii i unikniesz napadów głodu w ciągu dnia. W zdrowym śniadaniu powinny znaleźć się pełnoziarniste produkty zbożowe, które dostarczają błonnika, potrzebnego do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego, witamin z grupy B i licznych minerałów.

2)     Pij wodę

Woda jest głównym składnikiem organizmu i stanowi u dorosłego człowieka ok. 60 %. Woda to środowisko dla wszystkich procesów życiowych w organizmie oraz jest substratem wielu reakcji biochemicznych. To składnik  niezbędny do prawidłowego przebiegu procesów trawiennych i właściwego działania enzymów. Pełni też rolę zabezpieczającą i zwilżającą oraz ochronną. Aby nasz organizm działał sprawnie, zawartość wody w organizmie człowieka musi być utrzymana na stałym poziomie i stale przyjmowana do organizmu w ilości około 2 litrów na dobę.

3)     Pamiętaj o owocach i warzywach

Zgodnie z najnowszą piramidą żywienia podstawą naszej diety powinny stanowić warzywa i owoce. Produkty roślinne są źródłem cennych składników odżywczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jednymi z najzdrowszych warzyw, których często brakuje w naszej diecie są zielone warzywa liściaste. Warzywa te obfitują w witaminy, antyoksydanty, błonnik i chlorofil. Chlorofil jest to  barwnik roślinny o intensywnym, zielonym kolorze, który wykazuje działanie detoksykujące. Działanie to wzmacnia obecność w owocach i warzywach błonnika, który oczyszcza i poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego.

4)     Unikaj produktów przetworzonych

Dzisiejszy pośpiech sprawia, że nie mamy czasu na przygotowywanie posiłków i sięgamy po szybkie i z pozoru smaczne alternatywy z długą datą ważności. Należy zastanowić się czy jest to dobra droga. Produkty mocno przetworzone zawierają mnóstwo szkodliwych dodatków do żywności - substancji konserwujących, sztucznych barwników i emulgatorów. W ich składzie górują utwardzone tłuszcze roślinne i łatwo przyswajalne węglowodany, które zwiększają ryzyko otyłości i chorób dietozależnych. tego typu produkty łatwo rozpoznać, gdyż mają wyjątkowo długą listę składników i bardzo często na pierwszym miejscu znajduje się cukier.

5)     Eliminuj cukier ze swojej diety

Badania pokazują, że spożywamy ponad dwa razy więcej cukru, niż rekomendują specjaliści do  spraw żywienia. Wysoka zawartość cukru w diecie może zwiększać ryzyko nadwagi i otyłości, a w konsekwencji prowadzić do wystąpienia cukrzycy typu 2. Na rynku dostępne są naturalne zamienniki cukru, które zawierają mniejszą ilość kalorii, a przy tym wykazują szereg prozdrowotnych właściwości. Wybieraj erytrytol, stewię lub ksylitol. Wszystkie mają niski indeks glikemiczny, co oznacza, że nie podnoszą poziomu glukozy we krwi.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.